mandag 13. februar 2017

Syv standhaftige
Sandslifolk fra Bergen by
Skal nå ut og fly

04:00 er gjerne en tidlig start for de fleste, men om flyet går 06:00 om morgenen er det ikke stort annet å gjøre.
De fleste av oss løste elegant dette problemet ved rett og slett å bli sittende våken store deler av natten med en plan om å sove blandt skyene.
Vi hadde tross alt to flyturer fremfor oss, og selv om mangelen på søvn sikkert hadde begynnt å ta tak på de fleste av oss, lot vi ikke dette sette en demper på stemningen.

"Men hvem er det som reiser?" tenker du sikkert mens du sitter der i lenestolen og sipper fra kaffekoppen, jo det skal jeg si deg...
Vi er en gruppe skoleelever fra Sandsli Videregående Skole som sammen skal tilbringe de neste tre ukene utplassert ved Knightsbrook Hotell i Dublin, Irland.
Målet med denne turen er hovedsakelig kulturell berikelse og arbeidserfaring, men det vil trolig også vise seg å bli en uforglemmelig opplevelse for alle involvert.
Med oss har vi lærer Vegard og assisterende rektor Silvia, som skal assistere oss et par dager før de reiser hjem senere denne uken.
Denne bloggen vil følge livet til Adrian, Aurora, Fredrik, Kristine, og Kristoffer gjennom denne opplevelsen.

Den første strekningen tok vi med 06:00-flyet mellom Bergen og København som landet litt over 07:30, dette betydde at vi hadde litt tid før vi skulle borde 10:00-flyet fra København til Dublin.
Vi benyttet annledningen til å slå oss ned ved et lokalt vannhull og annskaffe noen "smørrebrød" for så å fastsette oppdelingen av rom.
Blandt guttene var det stemning for å ta beslutningen gjennom et godt gammeldags slagsmål, desverre var det ingen ledige arenaer å oppdrive, så vi sa oss enige i en loddtrekning.

Når loddene var trekt og maten var spist ble det litt tid til shopping for de som ønsket det og gruppen på 7 løste seg opp med en avtale om å møtes tilbake ved "AAMANNS" innen en bestemt tid, dette gikk selvfølgelig ikke helt etter planen.
Etter litt om og men var vi omsider tilbake til en samlet enhet som banet seg vei gjennom den voksende folkemassen til vår neste destinasjon: Dublin, Irland.

Flyturen bort gikk relativt smertefritt, en gråtende unge her og der er ingen problem når man har gode hodetelefoner. Det var vel ingen av oss som var helt sikker på hva vi kom til å se når vi ankom Dublin, men det var nok ingen som var forberedt på hvor mye sol og grønnt vi kom til å finne.
Noe vi også erfarte det øyeblikket vi satt fot utenfor flyet var ugudelige vinder som kunne tvunget selv den mest standhaftige seiler ned på sine knær.
Så langt gikk det meste som på skinner og så ikke ut til å endre seg med det første, ettersom all bagasjen var plukket opp i god behold innen 10 minutter og så snart vi fant sjåføren var det straka vegen til Knightsbrook Hotell for å losse av bagasjen og skaffe seg en matbit slik at humøret til lærer Vegard holder seg på topp.

Etter lunsj ble vi alle skuflet bort i resepsjonen for en omvisning av hotellet og dets fasiliteter av Bridget, vår kontaktperson på hotellet.
Etter omvisningen vandret vi bort til en nærliggende bensinstasjon for å sikre frokost til morgendagen i form av frokostblanding, egg og brødmat, før vi satt kursen hjemover for å lade batteriene til middagen senere på dagen.

Presis klokken 19:00 var det oppmøte i resepsjonen for en samlet middag på Rococo, husets fineste restaurant.
På restauranten var det dekket fint opp med hvite duker, forrets- hovedretts- og dessert- bestikk, te-service, samt rikelig med brød og tilhørende smør for de som måtte ønske det.
Dagens meny besto blandt annet av blodpudding, krabbesalat, oste og squash- ravioli, appelsinglasert and, pannestekt lysing, og brownie med mint-iskrem.

Etter middagen tok vi litt tid til å la maten synke mens det var noen siste papirer som skulle signeres før de eldste takket for seg og trakk seg tilbake til hotellrommene.
Ungdommene tuslet tilbake til huset og satt i gang med mer mat fordi det alltid er rom til noen pannekaker og fordi det gjerne var på tide å skrive litt på bloggen.